salam kata-kata..

semua yang ditulis hanyalah luahan rasa, yang punya kait-mengait dalam dunia kehidupan. semoga ia berupa makanan ringan untuk dikunyah dan dirasai dalam rempah kehidupan.

jika terasa atau merasa terimalah ia adalah satu kebetulan, dan sama-samalah kita memperbetulkan, kerana tujuan sebenar ikhlas

Pages

dua anak cina

Seminggu ini,melor agak gusar. Tugas boleh dilaksana tapi tak boleh dibuat seorang diri.
Pada siapa pertolongan nak diminta..Jadi melor buat keputusan tanya ank murid, siapa nak volunteer tolong cikgu. Ramai juga angkat tangan.
Pagi jumaat pergilah ke dewan. Kelas 5a ni ada 14 orang saja. Dari jumlah tu adalah tujuh orang yang tolong, angkat kerusi,pasu bunga. Berat. Rasa kesian tapi apa nak buat terpaksa juga dilaksana. Adalah nak belanja minum, tapi budak2 tu tak datang pun jumpa melor untuk ambil duit yang dijanjikan.
Habis kelas 5a,datang pula 5d. Ada dua anak cina berkata, kami boleh tolong tapi ada syarat. 'Kami dah 2 bulan merayau semasa aktiviti kokurikulum sebab belum masuk apa2persatuan. Kalau kami tolong cikgu benarkanlah kami masuk persatuan cikgu'.
Melor jawab persatuan cikgu dah ramai, kalu nak join lagi takda tempat. Sebenarnya mereka dah 3 kali nak masuk persatuan seni.Tapi x boleh sebab ahli yang melebihi kuota.
Rasa simpati memang dah ada, kesian juga mereka ni tingkatan 5, nanti sijil kokurikulum kosong kalau takda aktiviti.
Lalu melor jawab, 'akan dipertimbangkan, esok datang dewan dan jangan balik sehingga selesai semua tugas'.
Pagi ini awal2 mereka datng jumpa melor. Sehingga berpeluh-peluh mengangkat meja dan kerusi, membuat semua yang cikgu arahkan. Pelajar yang angkat tangan ada datang tapi hanya menjenguk.
Semasa acara berlangsung melor nampak mereka mereka tak jauh dari persekitaran dewan.
Habis saja acara, sedih juga rasa. Hampir semua bergegas pulang.Terjerit2 melor memanggil anak murid membantu, ramai yang mengelak.
Tinggallah melor bersama 3 pelajar melayu dan 2 anak cina tadi. Merekalah yang membantu. Bersungguh2 anak cina itu. Sehingga ke akhir mereka bertanya lagi 'ada apa lagi nk tolong cikgu?
Hati melor tersentuh. Begitu sekali usaha mereka untuk mendapat sesuatu. Kuatnya jiwa anak ini.. walau itu hanya sekecil perkara namun 'besar' buat dia.
Bersemangatnya dia. Gigihnya mereka.

No comments:

Post a Comment